Smärta i leder och muskler

Att ha ont i leder och muskler är ett mycket vanligt tillstånd bland vuxna och äldre. Du kan få ont i en led en kortare tid, sen försvinner värken och du glömmer bort den tills nästa gång den dyker upp i samma led, eller på ett annat ställe på kroppen. Den vanligaste muskelvärken kommer från att du tränat hårt och helt enkelt har träningsvärk, som oftast är värst andra dagen och sen försvinner helt. När man kör styrketräning så sliter man sönder muskelfibrer och när dom reparerar sig och växer sig starka igen då gör det ont.

Du kan få ont i en led eller flera leder av tillfällig överbelastning och det är mycket vanligt och brukar gå över ganska fort. Man kan också få ledvärk av större infektioner som är orsakade av virus, som influensa, en urinvägsinfektion eller av infektioner i tarmen. Infektionen går oftast att bota och ledvärken kommer att gå över, men det kan ta upp till flera månader innan värken försvinner helt.

Det finns flera mer eller mindre svåra sjukdomstillstånd som ger ledvärk. Du kan drabbas av artros där värken kommer av att brosket i leden har tagit skada och har sämre funktion. Det finns också inflammatoriska sjukdomar av allvarligare karaktär som kan ge ledbesvär som ledgångsreumatism, Crohns sjukdom, ulcerös kolit och psoriasis.

Bindvävssjukdomar kan ge ledvärk, och det kan också uppstå variga ledinfektioner som orsakas av bakterier som kan drabba leder i kroppen. 

Ja dessvärre så kan det vara svårt att veta vad som är orsaken när ledvärk plötsligt uppstår, men det kan vara en tröst att veta att du inte alltid behöver uppsöka vården. Jag skall nedan berätta om symptom vid olika ledbesvär och när man bör söka vård. Jag skall också berätta om vad du kan själv göra för att slippa värken och förbättra dina ledbesvär.

Varför gör det ont leder och muskler?

Belastningsskador i leder och muskelfästen.

Brosket som sitter i lederna stelnar med tilltagande ålder och samtidigt som det är viktigt att träna muskler, motionera och använda sin kropp så finns det en gräns för hur mycket lederna klarar av.

Det finns många belastningsskador i yrkeslivet som drabbar lederna. Du har säkert hört talas om musarm eller tennisarmbåge. I tillverkningsindustrin upptäckte man tidigt att monotona repetitiva moment kunde skada operatören så till den grad att de inte kunde göra sina uppgifter, utan fick sjukskriva sig. Man såg till att alla fick byta arbetsuppgifter flera gånger under dagen för att förhindra ledvärk och muskelskador. Inom laboratorier är det vanligt att små leder i handen tar skada av att pipettera repetitivt, och vid datorn kan man lätt få en musarm om man inte ändrar läge och får ett ordentligt handledsstöd under datorarbetet. Bra att tänka på är att när du lastar upp varor på bandet i affären så bör du vända streckkoden mot dig själv, detta för att personen i kassan skall slippa vända och vrida alla varor mot streckkodsläsaren. Du hjälper hen att slippa en typisk belastningsskada. Många av dessa överansträngningar beror på att muskelfästena vid leden har tagit skada.

Knäna och höfterna kan också lätt drabbas av överbelastning på grund av utslitning och ålder men också av övervikt. 

Infektioner som ger ledvärk

Om du har drabbats av en urinvägsinfektion eller en tarminfektion så kan infektionen ge värk i lederna. Trots att infektionen har läkt ut så kan värken stanna kvar och klinga ut först efter ett par månader. Även en virusinfektion som influensa kan ge tillfällig ledvärk.

Ledvärk på grund av Artros

I alla leder så möts ändar av benpipor mot varandra, för att göra leden smidig och funktionell så finns det dubbla kuddar av brosk mellan bendelarna som gör att benen inte skaver mot varandra. Brosket slits men återbyggs hela tiden. Om du har Artros så återbildas inte lika mycket brosk, broskskivan blir tunn och du får ont i leden, den svullnar och känns öm. Leden kan bli stel och du kan också få en inflammation i leden.

Vanliga ställen att få artros i är höfterna och knäna. När du får artros i höften strålar smärtan ner i benet och du känner av den i ljumsken och på utsidan av höften. Du känner dig också stel i höften och får smärta när du rör dig och även när du sitter eller ligger ner. Samma med knäledsartros, du känner dig stel när du börjar röra på dig och det värker runt knät som också kan svullna.

Om du får artros i händerna så känns lederna stela du får värk och blir fumlig. Du kan också svullna och få små utbuktningar på utsidan av lederna. Man kan också få artros i axeln, käkbenet eller ryggen, symtomen är samma stelhet, svullnad och svårighet att röra sig normalt.

Artros beror på överbelastning av leden pga övervikt eller felbelastning och upprepad belastning, men artros kan också vara ärftlig. Om du har artros i släkten är det större risk att du också drabbats. Det är bra att träna musklerna runt leden för att lätta på belastningen, särskilt när man är äldre.

Ledvärk av inflammatoriska sjukdomar

Ledgångsreumatism tillhör de inflammatoriska sjukdomarna, förutom lederna kan också lungor, hjärta, blodkärl och ögon drabbas. Symtomen på ledgångsreumatism är förutom trötthet – värk och svullnad oftast i små leder i fötter och händer. Viktminskning kan förekomma och vanligtvis så varierar reumatismen med tiden, ibland har man en sämre period som kan följas av en bättre. Det går inte att bota ledgångsreumatism helt, men det finns mycket som du kan göra för att må bättre.

Andra inflammatoriska sjukdomar är Crohns syndrom, ulcerös kolit och psoriasis de kan också ge besvär med lederna. 

SLE påminner om ledgångsreumatism i symtomen och kan ge ledvärk.

Ledvärk vid Gikt

Gikt sätter sig i foten nära stortån och kallas ofta för portvinstå. Området blir svullet, ömt och smärtsamt. Gikt läker sig själv och tar oftast bara ett par veckor. Boten är att äta hälsosamt, och undvika alkohol och sardiner – sardiner, rött kött, öl och skaldjur ger höjda urinsyranivåer i blodet.

Septisk artrit – ledinfektion

Om du får ont i knät eller höften och feber då kan det vara en bakterie som streptokocker eller stafylokocker som ligger bakom ledbesväret. Du bör kontakta läkare om du får ont i en led och samtidigt drabbas av feber.

Ledvärk på grund av bindvävssjukdom

EDS och Marfans syndrom är bindvävssjukdomar som kan ge ledvärk.

Muskelkramp

Om du plötsligt får kramp i en muskel, vanligtvis vaden så behöver du inte bli rädd, det är varken farligt eller ovanligt. Krampen kommer ofta när man vilar eller sover och det är relativt lätt att få krampen att släppa genom att vinkla foten uppåt och mot kroppen. Du kan också ställa dig upp och pressa foten mot golvet ett steg bakom kroppen. Höggravida kvinnor drabbas mycket ofta av muskelkramp i vaden.

Sjukdomar i musklerna

Vid kompartmentsyndrom svullnar en muskel upp och kan skada nerver och blodkärl. Det gör mycket ont.

Om du drabbats av fibromyalgi då får du värk i musklerna på olika ställen utbrett över kroppen. Du har lägre smärttröskel och får både värk och domningar i muskler.

När skall man söka vård om man har led- eller muskelvärk

Ledvärk är vanligt förekommande krämpor och de flesta känner igen dem när de smyger sig på. Vet du med dig att du överansträngt kroppsdelen så tar du det troligtvist ganska lugnt, för att du vet att det går över. 

  • Om ledvärken inte verkar att släppa så är det viktigt att du kollar upp vad det beror på. 
  • Har du plötsligt fått mycket ont i en led, huden rodnar och det är svullet så skall du ta kontakt med vårdcentralen.
  • Har du fått feber, känner dig sjuk och har ledvärk samtidigt måste du ta kontakt med läkare.
  • Har du blod i avföringen och ont i leder, då skall du ringa vårdcentralen.
  • Om du är diagnostiserad med en sjukdom och får plötslig ledvärk så rådgör med din läkare.

När skall man ta kontakt med läkare om man har muskelvärk

När du har träningsvärk från gym eller annan sportaktivitet så vet du att den klingar av på ett par dagar. Går inte värken över så kan du ha drabbats av muskelinflammation och då kan det vara bra att få hjälp av vårdcentralen. 

  • Om inte träningsvärken går över på en vecka.
  • När du fått tennisarmbåge eller musarm som inte vill läka så finns det råd och hjälp att få, kontakta vårdcentralen. 
  • Har du en muskel som svullnat upp och du lider av svår smärta så ta vårdkontakt.
  • Har du ont i flera muskler på kroppen en längre tid.
  • Akut muskelvärk i vänster arm kan vara en begynnande hjärtinfarkt, då behöver du söka akut hjälp.

Vad kan man göra för att slippa ledvärk

Till att börja med så är träning, bra allsidig kost, sömn och promenader det viktigaste för att hålla sig frisk. För att hålla igång rörelseapparaten så måste man röra sig, faktiskt även när man har ont. Om du vaknar och känner dig stel på morgonen, så upptäcker du snart att när du rör dig så går stelheten över.

Muskelmassan startar att minska redan vid 40 års åldern så det gäller att hänga med och hålla kroppen igång. Genom att träna musklerna så stärker man muskelfästen, brosket i lederna och benstommen. Tränar du musklerna regelbundet så motverkar det minskningen av muskelmassan. Det gäller att träna lagom och inte ta i så att man skadar sig, utan avvägt många repetitioner beroende på din ålder. Är du i medelåldern kan du säkert repetera en övning på t ex triceps  30 gånger eller mer, men är du över 70 år så kan du minska repetitionen till 10 gånger.

Tycker du att det är tråkigt att gå på gym eller stå hemma framför tvn och träna så kan du välja en rolig träning i din smak som passar just dig. 

Kanske gillar du att bowla, spela golf, dansa eller bara promenera med stavar och vänner. Simma eller vattengympa är en skön och skonsam träningsform och extra bra om man har värk. Yoga eller Tai Chi är lugnare träningsformer som stärker kroppen, muskler, leder och som dessutom ger ett mentalt lugn.

Det är viktigt att man sover bra och har en skön säng. När man sover gott så reparerar kroppen både fysiken och psyket. Rökning eller för mycket alkohol är skadligt för kroppen och man sover dessutom sämre. Att få bra morgonljus och motion gör att man somnar gott på kvällen.

Du blir vad du äter – ja det är viktigt att se över sin kost, en allsidig kost med mycket fibrer, grönsaker och frukt gör dig mer hälsosam. Snabbmat kan vara gott och bra vid speciella tillfällen men om snabbmat är ditt huvudsakliga matintag – så är det fördärvligt för hälsan. Har man ont i leder så är det bra att inte vara överviktig, belastning är den största anledningen till att man får ont i stora leder som höfter och knän. Har du svårt att minska i vikt så försök åtminstone att lägga om matvanorna till en sundare kost, motionera och träna musklerna. Vet du hur man gör rätt så kommer kroppen att svara och dina ledbesvär minskar. Tycker du att det är svårt att få i dig alla vitaminer, mineraler och näringsämnen som rekommenderas, då finns det flera kosttillskott som kan tillgodose dina behov.

Vitaminer och kosttillskott för leder

Det finns ganska många preparat på marknaden som lovar dig en god hälsa med minskade ledbesvär jag har tittat på två preparat som har fått mycket goda omdömen från kunder som testat.

Kosttillskott VitaePro för muskler och leder

VitaePro har funnits 20 år på marknaden och har många nöjda användare. Kapslarna innehåller flera mineraler och vitaminer som anses påverka lederna positivt och minska besvär och värk. Kosttillskottet innehåller ett växtextrakt Boswellia serrata som utvunnits från  sav av trädet Saliaki – som växer i Indien och Afrika. Övriga ingredienser är bland annat Omega 3-fettsyror, Selen, Mangan, Olivolja och vitaminerna B12, C, D3 och E.

Läs vårt test av VitaePro genom att klicka här.

  • Boswellia serrata; Ett extrakt utvunnet från saven av Saliaki träd från Indien. Extraktet har använts i läkekonsten Ayurveda i århundraden och anses lindra svullnad och värk i leder.
  • Omega 3 – fettsyror, triglycerider DHA, EPA, Calamarine – olja från bläckfisk. Håller cellytan mjuk och bidrar till god blodcirkulation och stöttar hjärta, hjärna och syn.
  • Astaxantin; Från sötvattenalg, en antioxidant.
  • Lutein, Zeaxanthin; xantofyll – färgämne från karotenoid alkohol, naturliga färgämnen från gula – röda växter.
  • Mangan; mangansulfat. Hindrar celler från oxidation. Bra för benstommen och bindväv.
  • Selen; L-selenometionin, Grundämne – skyddar celler mot oxidation.
  • Hydroxytyrosol; Olivolja från oliver och blomman Tagetes. Polyfenoler- organiskt färgämne som är antioxidant och stöttar blodcirkulationen.
  • Vitamin B12; Cyanokobalamin, för att stötta energinivån. Minskar trötthet.
  • Vitamin C; L-askorbinsyra, för att stötta energinivån och kollagenet i brosket.
  • Vitamin D3; Kolekalciferol – för muskelfunktionen.
  • Vitamin E; D-alfa tokoferol, ökar glykogen i muskler och motverkar bla blodproppar, urinvägsinfektion och kärlkramp. Minskar oxidativ stress på cellerna.

Kapseln är gjord av fiskgelatin och fuktighetsbevarande medel- glycerol.

Kunder som använt VitaePro upplever att dom inte längre har besvär av smärta i dåliga knän eller andra stela leder. Kosttillskottet har bidragit till att de kommit igång med träning och fått ökad energi och därmed ökad livskvalité.

Kosttillskott Flex 5X för muskler och leder

Flex 5X innehåller Boswellia serrata extrakt, Mangan och de olika vitaminerna som ger energi och är antioxidanter. Flex 5X innehåller dessutom; 

  • Kollagen ll; Från marint djur. Stöttar upp brosk i lederna.
  • Gurkmeja; Curcumin, bra för immunförsvaret, funktion i leder och är antiinflammatorisk.
  • Zink; Skyddar celler och finns i muskler och skelett.
  • Koppar; antioxidant och bra för bindväven.

Kosttillskott mot stela och värkande leder

Det finns flera kosttillskott att handla på nätet som också hjälper mot stela och värkande leder. Enligt innehållsförteckningen så innehåller de alla Boswellia serrata extrakt, Mangan och olika vitaminer och mineraler som ger energi och är antioxidanter. Många har också innehåll av kollagen, som finns naturligt i brosket som skyddar benpiporna i våra leder.

Collagen Plus, Moveflex och Collagen Vital är exempel på andra kosttillskott.

Studie Osteoarthritis och Boswellia serrata

Det finns en Indisk klinisk studie från 2004, där man testat extraktet Boswellia serrata från det Indiska trädet Saliaki, mot patienter med Osteoarthritis – artros i knän. Studien var dubbelblind och gjordes på 30 patienter. Hälften -15 patienter fick extraktet Boswellia serrata  och 15 patienter fick placebo i 8 veckor, efter det så bytte man ut patientgruppen så att de som fått placebo fick extraktet, och de som fått extraktet fick nu placebo. En dubbelblind studie betyder att varken läkare eller patienter vet vem som fått läkemedlet eller placebon.

Under tiden patienterna fick extraktet från Boswellia Serrata fick alla patienterna lättare att böja på knäna, mindre värk, minskad svullnad och förmåga att gå längre sträckor.

Så har du ont i leder och muskler så finns det hopp om förbättring och högre livskvalté.

Länk till sammanfattning av studien: 

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0944711304701890